W 2011 roku sędziom ufało w Polsce 52% ankietowanych, w 2013 roku już tylko 31%. Zaufanie Polaków do prawników spadło w ciągu ostatnich dwóch lat o 10 pkt. procentowych. Takie są wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands, przeprowadzonego przez Reader s Digest.
Polacy tracą zaufanie do przedstawicieli zawodów prawnicznych. Jak pokazują wyniki badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez Reader s Digest, zaufanie do sędziów w Polsce spadło w ciągu ostatnich dwóch lat aż o 21%. W 2011 roku reprezentantom tej profesji ufało 52% ankietowanych, rok później już tylko 38%, a w 2013 roku jedynie 31%. Polacy coraz mniejszym zaufaniem darzą też prawników. Obecnie ufa im nieco ponad 1/3 ankietowanych (37%). W 2012 roku zaufanie do prawników deklarowało 39% Polaków, a w 2011 roku ” 47%. Nieco większym zaufaniem darzymy policjantów. Wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands pokazują, że obecnie ufa im niemal połowa polskich respondetów (49%) wobec 51% w 2012 roku i 55% w 2011 roku.
Funkcjonariusze policji największym zaufaniem są darzeni w Finlandii (92%), a także w Szwajcarii (77%) i Niemczech (76%). Najmniejszym zaś w Rosji ” tam policjantom ufa jedynie 20% ankietowanych. Nienajlepszą opinią cieszą się oni także w Rumunii (35%) oraz w Czechach (42%). Prawnicy największy kredyt zaufania otrzymali od mieszkańców Niemiec oraz Szwajcarii (po 52%). Najbardziej sceptyczni wobec nich są natomiast Portugalczycy (19%) i Słoweńcy (24%). Z kolei do sędziów największe zaufanie deklarują mieszkańcy Finlandii (65%), Szwajcarii (59%) oraz Niemiec (58%), a najmniejsze ” Słoweńcy (20%), Portugalczycy (23%) i Rosjanie (24%).
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.

