Wyniki badania European Trusted Brands 2013
Kamil Durczok, prezenter Faktów w TVN, jest tym dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej ” wynika z badania European Trusted Brands 2013 przeprowadzonego przez Reader s Digest. Niemal co 3. rodak darzy go zaufaniem.
Dla większości młodych osób Kamil Durczok jest symbolem programu informacyjnego Fakty TVN, jednak swą karierę przed okiem kamery rozpoczął 20 lat temu w Telewizji Katowice. Renomę rzetelnego prezentera budował także w Telewizji Polskiej, gdzie był m.in. gospodarzem programów: W centrum uwagi, Forum, Debata oraz wieczorów wyborczych. Jako ceniony dziennikarz, komentator i publicysta, a także laureat kilku Telekamer, Wiktorów, nagrody Mediator oraz Grand Press, ma za sobą wiele doświadczeń, które nauczyły go, jak istotne w mediach jest zaufanie ze strony publiczności.
„W ósmym roku pracy zawodowej dostałem szczególną lekcję na temat odpowiedzialności dziennikarskiej. Poprowadziłem debatę poświęconą konfliktowi Polskiego Związku Piłki Nożnej z ówczesnym ministrem sportu Jackiem Dębskim. Emocje rozpaliły całą Polskę, oglądalność programu była ogromna, a następnego dnia w gazetach pojawiły niezwykle gorące komentarze. Te 50 minut programu w pełni uświadomiło mi, jak wielką moc mają narzędzia, którymi operuje dziennikarz. Staram się nie zapominać, że trzeba się nimi posługiwać odpowiedzialnie ” ” mówi prezenter.
Gwiazdy szklanego ekranu nie zawsze mogą się poszczycić dobrą sławą, jednak Kamil Durczok od lat buduje zaufanie u swoich widzów. W badaniu European Trusted Brands 2013 zdystansował swych rywali, gromadząc 26% głosów ankietowanych. Na podium znaleźli się także Michał Orłoś, który otrzymał 11% głosów, oraz Piotr Kraśko z wynikiem 10%.
„Zwycięstwo Kamila Durczoka w rankingu zaufania do prezenterów telewizyjnych nie wynika ani z wielkości widowni „Faktów ” w TVN czy „Faktów po Faktach ” w TVN24, ani z częstotliwości pokazywania się na ekranie, ani nawet z profesjonalizmu dziennikarskiego. Tajemnica tkwi w osobowości, w tym co potocznie nazywa się charyzmą, a co sprawia, że ktoś jest wiarygodny, przekonywający i lubiany ” ” komentuje wyniki badania prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Zapytany o rady dla tych, którzy pragną spróbować swych sił w mediach, Kamil Durczok mówi: „Najważniejsza jest pasja i uczciwość dziennikarska. Wolę to sformułowanie od obiektywizmu, bo przecież każdy z nas już coś przeżył, kogoś lubi, kogoś zna. Ważne, by mierząc się z tematem, mieć wewnętrzne przekonanie o własnej bezstronności i braku konfliktu interesów.”
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich
w Europie. Jego organizatorem jest Reader s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet. O wyborze decydował spontaniczny, niczym niesugerowany wybór respondentów.
